- A kvarc meghajtás forradalmi változásokat idézett elő az óraiparban az 1970-es években.
- A kvarc meghajtóval ellátott óra akkumulátorral működik.
- A kvarcóra nagy pontossága mögött egy oszcilláló kvarckristály áll.
Pontos és megfizethető. A kvarcórának olyan előnyei vannak, amelyek egykor meghódították a világot és forradalmasították az óraipart. Még az addig rendíthetetlen svájci óragyártás is megrázkódtatásokat élt át, amelyek válsághoz vezettek a „kvarc terhe alatt”. A következő cikkben közelebbről megvizsgáljuk a kvarc meghajtást, bemutatjuk történetét és a működési elvét.
A cikk tartalma
A kvarcóra története: Hogyan diadalmaskodtak a japánok a svájciak felett
Svájc az óragyártás nagyhatalma volt, Genf pedig a világ óragyártásának Mekkája az 1960-as évek végéig. Pontosan 1969. december 25-én történt, amikor a Seiko márka Tokióban bemutatta a limitált Seiko Astron edíciót. A világ első kereskedelmi forgalomban kapható kvarcórája arany tokkal és bőrszíjjal rendelkezett. Neki tulajdonítják az addigi stabil óraipar történelmi megrázkódtatását, amelynek akarva-akaratlanul alkalmazkodniuk kellett ehhez az új meghajtási technológiához. Az Astron megmutatta a világnak, hogy az órákat bonyolult mechanika helyett akkumulátorral, kvarccal és motorral is lehet üzemeltetni.
Érdekesség: valójában nem az Astron volt az első
A kvarc technológia fejlesztése évtizedekkel azelőtt kezdődött, hogy a Seiko Astor meghódította a világot. Számos márka, köztük az Omega, a Patek Philippe és a Piaget, már az 1950-es évek végén és az 1960-as évek elején fejlesztették a kvarc meghajtást. A Seiko 1964-ben egy hordozható kvarcórával állt elő. A Seiko Crystal Chronometer QC-951-t a tokiói nyári olimpián használták. Két évvel később a japánok megalkották az első zseb kvarcórát, egy évvel később pedig egy elemes karórát. Kereskedelmi forgalomban azonban csak a Seiko Astor volt kapható, amelyet máig a kvarc meghajtás nagyatyjának tartanak.
Kvarc válság
Azokban az években a csúcskategóriás kvarc technológiának nemcsak egyszerűbb és olcsóbb volt a gyártása, de pontosabb is volt a mechanikus meghajtáshoz képest. A japán és amerikai márkák azonnal megragadták a lehetőséget, és a hagyományos svájci óragyártók rovására tömeggyártással gyorsan virágozni kezdtek. Becslések szerint több mint 900 svájci márka ment csődbe ebben az időszakban, és az iparágban dolgozók kétharmada veszítette el állását.
Mi az a kvarc meghajtás?
A kvarc meghajtás vagy szerkezet akkumulátort használ elsődleges energiaforrásként működéséhez. Ezt az órát kvarcórának is nevezik, mert a „kvarc” egy kis hangoló alakú kvarc metszett, amely pontos frekvencián rezeg. Ez hihetetlenül pontossá teszi a kvarcórákat. Alapértelmezés szerint havonta néhány másodperces eltéréssel ketyegnek. A legjobb minőségű kronométereknél az eltérést évenkénti másodpercekben számítják ki.
A kvarcórák legfontosabb előnyei
- nagyobb pontosság
- alacsonyabb ár
- jobb elérhetőség
- nagyobb ellenállás
- alacsony vagy semmilyen karbantartási igény
Hogyan működik a kvarc meghajtás
A kvarcóra ketyegése az akkumulátorból származik. A forrásból származó energia egy integrált áramkörön keresztül egy hangoló formájú kvarckristályba kerül. Az elektromos töltés hatására a kristály másodpercenként 32 768-szor rezeg. A rezgéseit egy elektromos áramkör érzékeli, amely elektromos impulzusokká alakítja át, és egy léptetőmotorhoz küldi. A léptetőmotor feladata az elektromos energia mechanikai energiává alakítása, vagyis az óra mutatóit mozgató fogaskerekek elforgatása. Mivel az impulzusok másodpercenként pontosan egyszer érkeznek ide, a mutató szabályosan másodpercenként mozog.
Végezetül egy érdekesség: A kvarc meghajtás kifejezőbben ketyeg
Bizonyára észrevette, hogy a kvarc szerkezet hatására az óra észrevehetőbben ketyeg, mint a mechanikus óra. Jobban mondva, a másodpercmutató láthatóan ketyeg, vagyis nem simán, hanem kivehető másodpercközönként mozog. Ez annak köszönhető, hogy normál frekvencián a mutató másodpercenként egy impulzust kap, ami egyértelmű előreugrást okoz. Létezik még úgynevezett nagyfrekvenciás kvarc meghajtás, amely gyakrabban küld impulzusokat a mutatónak, és így biztosítja annak gördülékenyebb működését. Ettől viszont gyorsabban lemerül az akkumulátor, amit egyes gyártók napelemes meghajtással oldanak meg.