Miért ketyeg és hogyan működik a mechanikus óra?

Elmagyarázzuk, hogyan működik a mechanikus óra
Facebook
LinkedIn

A mechanikus óra a valódi óra gyártás művészete megtestesítője, a szakértelem, a találékonyság és a 600 éves finomhangolás eredménye. Pontosan azt csinálja, amit a más órák – méri az időt. Működéséhez a hajtórugó energiáját és a tökéletesen egymáshoz illeszkedő fogaskerekek sorozatának összetett mechanizmusát használja. A kicsi és mégis hihetetlenül bonyolult konstrukció eredménye nem csak a megnyugtató ketyegés, de a mutatók pontos mozgása is a számlapon. És tudja, hogy valójában miért ketyeg? Végigkalauzoljuk Önt az óragyártás világának lenyűgöző titkain: részletesebben bemutatjuk a mechanikus órát.

A cikk tartalma

Mi az a mechanikus óra?

A mechanikus óra mechanikus szerkezettel van felszerelve, vagyis olyan szerkezettel, amelynek meghajtásához nincs szükség akkumulátorra vagy más hasonló energiaforrásra. Ez az óra a korona rendszeres tekercselésének köszönhetően működik, amely 24-48 órás rendszeres ketyegést biztosít. A mechanikus óra tehát nem tartalmaz elektronikát, minden a precízen felépített mechanikának köszönhetően működik. Ez nem csak a szakértők és gyűjtők, de a hétköznapi felhasználók számára is lenyűgözővé teszi.

A mechanikus óra elemei

A mechanikus szerkezet alapelemei

Ahhoz, hogy legalább részben megértsük a mechanikus óra működésének titkát, először meg kell ismerkednünk a szerkezet kulcsfontosságú elemeivel:

  • főrugó – az óra energiaforrása, a korona forgatásával tekercselve, a főrugóban tárolódik,
  • hajtómű – a rugóból származó energia átvitelére használt fogaskerekek rendszere,
  • léptetőkerék – szabályozza az energia áramlását a főrugóból, és megakadályozza annak egyidejű kiszabadulását, felelős az óra ketyegéséért,
  • lendkerék (oszcillátor) – szabályozza, hogy milyen időközönként mozog a teljes hajtóműrendszer és ezzel együtt az óra mutatói is (az időt egyes szegmensekre osztja fel).

Hogyan működik a mechanikus óra

Ahhoz, hogy a számlapon lévő mutatók mozogjanak, a rugó energiáját a megfelelő módon kell átadni a mutatók hajtóműjére. Az egész folyamatot több részre osztjuk a jobb megértés érdekében. Az órában ez természetesen folyamatosan és állandóan történik a működése során.

A főrugó felhúzása

Míg az automata óráknál a rugó felhúzását egy rotor biztosítja, addig a mechanikus óráknál a főrugó felhúzása manuálisan, a koronával történik. A rugó ily módon feszültséget hoz létre, amely a rugóstagra hat. A rugóstag elfordítása az egész hajtómű rendszert mozgásba hozza.

Energiaátvitel és -elosztás

Szabályozás nélkül a rugó egyszerűen kilőne, és az eredmény csak egy rövid és nagyon pontatlan mozgás lenne. Ezért az energiát fogaskerekek rendszerén keresztül továbbítják. Mindegyik fogaskereket két különböző méretű kerék alkot, amelyek egy közös tengelyen helyezkednek el. Ez azért van így, hogy a kerekek meg tudják hajtani egymás fogaskerekes tengelyeit és a mozgási energia átadásra kerüljön.

A rugóstag  mozgásba hozza a perckereket, amely óránként egyszer forog. Az energia átmegy a közbenső kerékhez, amely a másodperces kereket mozgatja, percenként 1x-es forgási sebességgel. A központi kerék 12 óránként csak egyszer forog tengelye körül, és biztosítja az óramutató mozgását. A mechanikus óra hajtóművének a mozgását egy léptetőkerék szabályozza. Kerületén nem klasszikus fogak vannak, hanem csizma alakú kiemelkedések, amelyekbe a T betű alakú horgony nyúlványokat befogja.A horgony tovább kapcsolódik a lendkerékhez. Ez elosztja a főrugó energiáját, és ketyeg az óra.

Az óra működésének szabályozása

Az óra működésének a szabályozásáért a lendkerék a felelős  – más szóval az idő részekre, például másodpercekre, percekre és órákra való felosztásáért. Ez határozza meg azt a sebességet, amellyel a fogaskeréknek forognia kell, hogy a mutatók megfelelően mozogjanak, és a mechanikus óra a pontos időt mutassa. A lendkerék egy horgonnyal kapcsolódik a léptetőkerékhez. Belül egy nagyon vékony, pontos hosszúságú rugó található, amely a hajtóműből származó energiának köszönhetően rendszeresen pulzál, szabályozza a lendkerék mozgását és a hajtómű futását. Ez a nyomócsapnak köszönhetően történik, amelynek a tengelyére van rögzítve a lendkerék. A lendkerék impulzusa ezen a csapon keresztül jut át ​​a horgonyra. Megáll, és karjaival a megfelelő frekvencián elindítja a léptetőkereket.

A teljes fogaskerék-rendszer mindig úgy van kiszámítva és megtervezve, hogy a mutatót mozgató minden kerék a megfelelő sebességgel forogjon. Ez egy átgondolt és összetett mechanizmus, ezért olyan csodálatos megérteni és birtokolni. Ez az oka annak is, hogy a mechanikus órának még a 21. században is megvannak a rajongói.

LEGÚJABB CIKKEK

Szereti az ultravékony órákat?

Minden, amit az ultravékony órákról tudni kell

Az ultravékony óra tokja 8 mm-nél kisebb. A Bulgari késztette a világ legvékonyabb óráját. Az ultravékony órák stílusosak, minimalisták, kényelmesek és funkcionálisan egyszerűek. Facebook LinkedIn